Miglans 0 Posted January 4 Witam Forumowiczów. Dopiero startuję z hobby RC. Chciałem się zapytać czy stosuje się , czy jest sens stosowania, i jakie zastosować zabezpieczenie do baterii TopFuel LiPo 20C ECO-X 5800mAh 3S MTAG. Istnieją jakieś moduły Fail-Safe? Jak je dobrać, co wybrać? Z góry bardzo dziękuję za pomoc. Miglans Quote Share this post Link to post Share on other sites
MAK 24 Posted January 4 Cześć. Co rozumiesz przez zabezpieczenie baterii? Redundantne zasilanie? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Miglans 0 Posted January 4 Zabezpieczenie przed zwarciem / wysoką temperaturą. Wyobrażam sobie coś wpięte w szereg między baterią a modułami. Jeżeli bateria będzie za gorąca to rozłączy całość. Czysto teoretycznie, ale może coś takiego nie ma 😅 Quote Share this post Link to post Share on other sites
RookFPV 6 Posted January 5 (edited) Niema sensu nic kombinować bo prawdopodobnie większość już masz a nawet nie wiesz że masz Napisz jaki masz odbiornik i apkę. Zakładam że korzystasz z OTX a odbiornik jaki masz wysyła telemetrię. 19 godzin temu, Miglans napisał: Zabezpieczenie przed zwarciem / wysoką temperaturą. Wystarczy pilnować napięcia i nie wypompowywać całego pakietu do zera, lataj do 3.5v na celę i zostanie jakieś 20% wtedy pakiet posłuży na długo a jeśli chcesz dodatkowo wydłużyć jego życie to ustaw ładowarkę tak aby nie ładowała 4.2v na celę tylko do 4.15v najlepiej z balansowaniem. Jeżeli masz ESC z blheli32 lub kontroler lotu to ich stockowe ustawienia nie pozwolą na pobór prądu taki aby chwilowy spadek był większy jak 3v na celę. W przypadku jakiejś awarii akumulatora od razu apka Cię o tym poinformuje (pod warunkiem że ustawisz pod swoje wymaganie głosowe komunikaty o stanie napięcia itp.) A jeżeli już bardzo mocno zależy Ci na czujniku temperatury to za ok 20 zł można kupić i przykleić do lipola (szukaj pod tagami "czujnik temperatury i2c") ale to bez sensu serio odpuść sobie. Ja korzystam z małych akusów 4s 1550mah 120c co daje w sumie teoretycznie maxymalną wydolność prądową na poziomie 186 amper i co najwyżej lipole są lekko ciepłe. 19 godzin temu, Miglans napisał: Wyobrażam sobie coś wpięte w szereg między baterią a modułami Zastosuj BEC Pomiędzy lipolem a elektroniką jeśli potrzebujesz one zdaje się też mają jakieś zabezpieczenia Edited January 5 by RookFPV Quote Share this post Link to post Share on other sites
MAK 24 Posted January 7 Dnia 4.01.2021 o 21:01, Miglans napisał: Zabezpieczenie przed zwarciem / wysoką temperaturą. Wyobrażam sobie coś wpięte w szereg między baterią a modułami. Jeżeli bateria będzie za gorąca to rozłączy całość. Czysto teoretycznie, ale może coś takiego nie ma 😅 Nie rozumiem logiki... chcesz rozłączyć baterię, żeby model "bezpiecznie" spadł na ziemię? Oczywiście można zastosować różne czujniki (temp, prądu, napięcia) żeby bezpiecznie wylądować zanim dojdzie do awarii, ale rozłączanie baterii to nie jest dobry pomysł. We większych modelach często stosuje się podwójne zasilanie przyłączone przez redundancy box, który zapewnia podwójne zasilanie + ma w sobie różne czujniki dot. zasilania. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Miglans 0 Posted January 7 Witam. Do drona zastosowanie redundancyjnego zasilania to świetny pomysł. Natomiast ja buduje model Mercedes Benz 8x8 w skali 1/14. Z 77hobby kupowałem FRSKY HORUS X10S oraz Reciver FrSky RX8R. Natomiast baterie chce podłączyć do zasilania modułów: SERVONAUT G22 - Speed Controler do głownego silnika SERVONAUT BEC4 - do zasilania Recivera SERVONAUT LA10 - moduł oświetlenia SERVONAUT BE8-PC - moduł dodatkowych świateł SERVONAUT SM7 - moduł dzwięku. I kilka stepperów do silników krokowych W przyszłości jest pomysł o rozbudowanie o naczepę. Stad pomysł, że może trzeba jakiś moduł zabezpieczający baterie. Macie większe doświadczenie, podpowiedzielibyście co stosujecie do rozdzielenia zasilania? Kostki Wago? Skręcacie i Lutujecie? Dajecie bezpieczniki na moduły? Dajecie osobną baterie na Reciver? Czy może zasilacie go przez BEC / UBEC ? Tomek. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MAK 24 Posted January 7 OK, ciężarówka nie spadnie :). Przed czym konkretnie chcesz się zabezpieczyć? Przed przeciążeniem baterii? Jakie prądy przewidujesz? Quote Share this post Link to post Share on other sites
RookFPV 6 Posted January 9 A to nie jest tak że ESC zabezpiecza przed tym aby napięcie nie spadło poniżej 3v? Do tego lipole mają tak ogromne wydolności prądowe że spokojnie sobie poradzą, plus to że silniki bezszczotkowe też oddają dużo mocy? Quote Share this post Link to post Share on other sites