Skocz do zawartości
TiEm

Kontrola napięcia pakietu z Taranis X9D Plus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie Wszystkich.

Jestem początkujący i proszę o rozwianie moich wątpliwości i doradztwo w wyborze odbiorników.

Mam Taranis X9D Plus i kupiłem do szybowca odbiornik X8R https://77hobby.pl/frsky-x8r-odbiornik-816ch-z-telemetria-p-3.html  W jaki sposób mogę kontrolować napięcie na pakiecie?

Czy jestem zmuszony na dodatkowy czujnik? Znalazłem dwa:

FBVS-01 (analog)  https://77hobby.pl/frsky-fbvs-01-czujnik-napiecia-p-37.html 

FLVS (Smart Port)  https://77hobby.pl/frsky-flvss-czujnik-napiecia-lipo-2s-6s-smart-port-p-25.html

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Witaj na Forum.

Niby proste pytanie, ale nie do końca 🙂.

Przypadek 1

Zasilasz odbiornik bezpośrednio z pakietu, bez BEC; zwykle np. z pakietu 5 x NiMh (6V) lub LiPo 2S (7.4V) – w obu przypadkach podaję napięcie nominalne, maksymalne będzie wyższe. Jeśli inne elementy wyposażenia modelu (serwomechanizmy, czujniki, kontrolery lotu) mają być zasilane w taki sam sposób, muszą one akceptować maksymalne napięcie jakie może wystąpić w układzie (dla LiPo 2S będzie to 8.4V). Odbiorniki i inne produkty FrSky we większości akceptują napięcie do 10V (zalecane do stałej pracy 8.4V).

W tym przypadku nic nie trzeba kupować. Napięcie zasilania odbiornika jest standardowo widoczne w systemie telemetrii jako RxBt.

Ponieważ w takim układzie brak BEC / SBEC, to ma od dodatkowe zalety:

  • eliminacja jednego z punktów możliwej awarii (jeden element mniej, który może ulec awarii)
  • brak zakłóceń radiowych od SBEC (liniowe BEC prawie nie wprowadzają zakłóceń)
  • brak ograniczenia wydajności prądowej (BEC / SBEC mają zwykle do kilku amperów; oczywiście pozostaje ograniczenie samego akumulatora)
  • serwa pracują szybciej i silniej

Wada jest w zasadzie tylko jedna: wszystkie zasilane w ten sposób komponenty muszą akceptować bezpośrednie napięcie akumulatora. Szczególnie serwa mogą być przez to droższe (serwa z oznaczeniem HV, ang. High Voltage).

Przypadek 2

Zasilasz odbiornik przez BEC / SBEC. W takim przypadku napięcie zasilania odbiornika jest stabilizowane, zwykle do 5V lub 6V, niezależnie od aktualnego napiecia akumulatora (w granicach pracy BEC oczywiście). Zatem pomiar RxBt nie ma w tym przypadku większego sensu (można je mierzyć, aby wykryć jakieś nieprawidłowości w pracy BEC, ale raczej i tak nic nie zostanie wykryte, albo będzie za mało czasu na reakcję, bo napięcie od razu spadnie do zera).

W takim przypadku trzeba wyposażyć się w dodatkowy czujnik.

Czujnik analogowy FBVS-01 może mierzyć napięcie w jednym punkcie, np. na zaciskach głównych akumulatora. Trzeba go skalibrować, a sam odbiornik musi mieć port analogowy (X8R nie ma, choć z tym można sobie poradzić). Tym niemniej to ciągle całkiem dobre rozwiązanie i we wielu przypadkach wystarczające.

Czujnik Smart Port FLVSS / MLVSS nie wymaga kalibracji i podłącza się go do portu balansera akumulatora. Dzięki temu czujnik "widzi" wszystkie poziomy napięć na poszczególnych ogniwach pakietu zasilającego. W systemie telemetrii wykorzystuje się zwykle informacje o napięciu ogniwa, które w danym momencie jest najniższe. Dzięki temu można precyzyjnie ustalić bezpieczny poziom (np. 3.7V)  i mieć pewność, że alarm zostanie wyzwolony, jeśli którekolwiek ogniwo całego pakietu osiągnie tak niski poziom. Takie czujniki są bardzo łatwe w użyciu, nie wymagają kalibracji, i dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo (ewentualna awaria nawet tylko jednego ogniwa pakietu zostanie natychmiast wykryta).

 

Osobiście ostatnio staram się eliminować BEC / SBEC ze swoich modeli. Serwa HV nie są już tak drogie jaki kiedyś, a brak BEC ma w zasadzie wyłącznie zalety, włącznie z brakiem konieczności kupowania czujnika napięcia (przynajmniej do badania napięcia zasilania odbiornika).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jasne ;)

 

Pokuszę się na zastosowanie czujnika analogowego FBVS-01 ale nie będę kombinować zastosuje któryś odbiornik  z "WE/WY analogowe". Jego wymiary są dużym atutem a wartość napięcia całego pakietu w zupełności mi wystarczy. 

Mam nadzieje że sobie poradzę z podłączeniem i kalibracją :) 

 

Jestem po lekturze "Firmware nadajników i odbiorników FrSky - Kompendium" , "Tabela najważniejszych parametrów i kompatybilności odbiorników FrSky " Mam problem z zrozumieniem do czego służą i jak się je wykorzystuje. Oznaczenia i skróty wyjaśniają działanie ale dla początkującego to za dużo żeby zrozumieć do czego służą i w jakim celu się je używa. Czy można prosić o wyjaśnienie?     

 SBUS

CPPM

RSSI

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dnia 16.09.2018 o 09:23, TiEm napisał:

[...] Jestem po lekturze "Firmware nadajników i odbiorników FrSky - Kompendium" , "Tabela najważniejszych parametrów i kompatybilności odbiorników FrSky " Mam problem z zrozumieniem do czego służą i jak się je wykorzystuje. Oznaczenia i skróty wyjaśniają działanie ale dla początkującego to za dużo żeby zrozumieć do czego służą i w jakim celu się je używa. Czy można prosić o wyjaśnienie?     

SBUS

CPPM

RSSI

Nikt nie odpowiada, bo wszyscy, pełni nadziei,  czekają na Twoje "eureka!", znalazłem. W Warsztacie masz bardzo dobry artykuł twórców 77hobby.pl i tego forum:
https://77hobby.pl/porty-nie-tylko-frsky-n-33.html
Możesz wpisać też do Google: SBUS CPPM RSSI
Wynik jest taki: https://www.google.com/search?q=SBUS++CPPM++RSSI&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×